Laag libido door anticonceptie

laag libido door anticonceptieEen laag libido door anticonceptie? Veel vrouwen krijgen in een bepaalde periode van hun leven wel eens te maken met libidoverlies. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Wat veel vrouwen echter niet weten is dat de anticonceptiepil hier ook een zeer grote rol in kan spelen. Hormonen in de anticonceptiepil kunnen een verminderd of laag libido veroorzaken.

Hoe werkt het?
De anticonceptiepil zorgt ervoor dat bepaalde hormonen niet meer op natuurlijke wijze door het lichaam worden aangemaakt. Testosteron is daar een van, testosteron wordt vervolgens ook niet in synthetische vorm in het lichaam teruggebracht, wat bij andere hormonen wel het geval is.

Door het ‘ontbreken’ van testosteron in het lichaam ontstaat vaak een verminderd libido. Testosteron speelt namelijk een belangrijke rol bij het libido.

Kun je hier ook pas op latere leeftijd last van krijgen?
Ja, dat kan! Hoewel veel mensen, waaronder ook doktoren en informatieve websites beweren dat bijwerkingen van de anticonceptiepil meestal optreden in de eerst 3 maanden van gebruik, kun je er ook zeker op latere leeftijd pas last van krijgen.

In de meeste gevallen wordt je na 3 maanden van gebruik terug geroepen bij de huisarts om je eventuele klachten van bijwerkingen van de anticonceptiepil te bespreken. Geen last is gewoon doorgaan met slikken. Problemen die later kunnen ontstaan worden dan meestal niet meer verbonden aan het gebruik van de pil.

Dit is echter niet helemaal terecht. Je kunt namelijk bijvoorbeeld best last hebben van een verminderd libido op latere leeftijd ten gevolge van het pilgebruik. Wanneer je namelijk begint met de pil heb je misschien nog wel geen seks en/of ben je in de eerste 1-2 jaar van een relatie nog verliefd waardoor je automatisch ‘zin hebt’.

Pas wanneer je een langere tijd een vaste relatie hebt kun je last krijgen van een verminderd libido ten gevolge van het gebruik van de anticonceptiepil. Soms is de anticonceptiepil slechts 1 van de vele factoren die uiteindelijk voor een verminderd libido zorgen.

Wat moet je doen?
Heb jij een laag libido en vermoed je dat het gebruik van de anticonceptiepil hier misschien iets mee te maken heeft? Zoek dit dan altijd uit en laat je niet wegsturen door de huisarts!

Je kunt het zelf uitzoeken door (tijdelijk) met de pil te stoppen en bijvoorbeeld een condoom te gebruiken. Neemt je libido weer toe (na een aantal maanden)? Dan heb je de juiste keuze gemaakt.

Wat zijn de alternatieven?
Altijd met een condoom vrijen is voor velen niet echt prettig en is bovendien niet altijd veilig. Wil jij geen kinderen (meer)? Dan is sterilisatie een goed oplossing. Wil je nog wel kinderen dan kun je bijvoorbeeld voor een spiraaltje kiezen. Er zijn verschillende soorten spiraaltjes op de markt. Bijvoorbeeld een die heel weinig hormonen afgeeft of een die helemaal geen hormonen afgeeft.

Bespreek met je huisarts de mogelijke opties!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *