Ergernissen over seksistische reclames

Volgens een opinie onderzoek ergeren veel vrouwen (én mannen!) zich aan shockerende en seksuele reclames. Vooral reclames waarin de vrouw alleen maar als lustobject wordt neergezet. Ook zijn reclames waarin mannen worden gedomineerd door vrouwen en reclame met daarin milde pornografische beelden een bron van ergernis. De haren gaan ook overeind staan van onbereikbare schoonheidsidealen, stereotype geslachtstypen en traditionele rollenpatronen. Vrouwen moeten het vaak ontgelden. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Er zijn erg veel reclames op tv en op internet waarin wij vrouwen worden uitgebeeld als seksobject.

Gelukkig worden ook veel shockerende reclames verboden in ons land. Willen reclamemaker ons misschien laten denken over onderwerpen of ze bespreekbaar maken? De seksistische reclames worden vaak goed onthouden en snel gekoppeld aan de producten en diensten. En dat is natuurlijk waar de het de reclamemakers om gaat. Zodra de reclames te shockerend worden vergeten we over welk product of dienst het nou precies ging. Op deze manier snijden shockerend en provocerende reclamemakers zichzelf in de vingers.

De seksistische reclames gaan voornamelijk van producten van voor en tijdens de seks. Er zijn webwinkels waar wel producten worden verkocht voor en tijdens bij de seks, maar geen overdreven seksistische beelden gebruiken. Een voorbeeld hiervan is erectieshop.nl.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat vrouwen toch voordelen halen uit de rol als seksobject. Hoe vaak vrouwen het ook ontkennen, veel geslachtsgenoten maken gebruik van de voordelen die het lustobject imago biedt. Zo worden partners overgehaald als hij weer eens niet toegeeft, zodat we toch onze zin kunnen krijgen. Eigenlijk heel onschuldig, maar het wordt ondanks dat we het ontkennen wel gebruikt. De seksistische rol die we spelen in reclames is misschien daarom wel ontstaan.

Wij van sexuele gezondheid vrouw zijn erg nieuwsgierig over de meningen van onze lezers. Vinden jullie dat wij als vrouwen zelf een hand hebben gehad over ons seksistische imago? Moeten reclames met seksistische boodschappen worden verbannen? Of moeten we de reclames niet te serieus nemen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *