Tips voor seks na de bevalling

pregnant-Zo vlak voor en na de bevalling heeft een vrouw meestal niet zoveel behoefte aan seks, terwijl de man al een tijdje ‘droog staat’. Logisch dat je vlak voor de bevalling geen zin meer hebt en het ook niet erg praktisch is om seks te hebben. Na de bevalling is het voor iedere vrouw verschillend wanneer zij weer zin heeft in seks. Vooral wanneer je een keizersnede hebt gehad of bent uitgescheurd is het niet prettig om al snel na de bevalling weer seks te hebben. Maar wanneer is het nu normaal om weer seks te hebben en hoe pak je dat aan?

 

Lichaam en geest moet herstellen

Het is voor het vrouwelijk lichaam erg belangrijk om eerst goed te herstellen na een bevalling. Zo’n 4-6 weken wachten is heel normaal. Het lichaam moet in deze tijd herstellen, heb je eerder seks dan bestaat de kans op bloedingen en infecties. Het lichaam moet ook weer in een goede conditie komen na een bevalling.

Naast het lichamelijk herstel moet de vrouw geestelijk ook bijkomen van een bevalling. Ten eerste zul je de eerste weken een stuk minder slaap hebben waardoor je ook vermoeid zult zijn. Daarnaast is het voor een vrouw soms moeilijk om moederschap met een seksleven te combineren, de eerste weken zal vooral de aandacht naar de baby uit gaan. Probeer wel ook je partner voldoende aandacht te geven en praat goed over je verlangens en gevoelens.

Begin rustig

Zowel de man als de vrouw zullen beide weer even moeten wennen aan de seks. Bij beide kan de angst bestaan om pijn te hebben of bij de man de vrouw pijn te doen. Begin daarom voorzichtig aan. Een lekkere massage, knuffelen en zoenen kunnen ook al heel fijn zijn, zo besteed je in ieder geval aandacht aan elkaar en kun je dit rustig uitbreiden. Als je niet opgewonden raakt of niet nat wordt is dit helemaal niet erg, dit kan op het begin, wacht dan gewoon nog even of gebruik bijvoorbeeld wat glijmiddel op waterbasis.

Zorg goed voor jezelf

Naast de zorg voor je baby is het ook belangrijk voldoende aandacht aan jezelf te blijven geven. Zorg dat je gezond eet, voldoende beweging krijgt, lekker in de buitenlucht bent en ook sociale contacten onderhoud. Probeer daarnaast voldoende rust en slaap te krijgen. Doordat je zelf goed in je vel voelt zul je de zorg voor je baby beter aankunnen en ook meer zin en energie hebben om aandacht aan je partner te besteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *